Saturday, December 12, 2009

Lif Dilema

Aku mengatur langkah satu persatu, matlamat ku untuk sgera sampai dengan selamat ke rumah agar dapat segera ku merehatkan badan melepaskan rasa kepenatan setelah seharian berkerja mencari rezeki.

Hampi tiba ke depan lif yang menjadi pemudah jalan untuk aku sampai ke aras 10, terletaknya lot yang telah ku huni hampir 3 tahun berada di ibu kota ini.

Kelihatan seorang perempuan yang layakuntukku gelarkan makcik. Kelihatan dia sedang membebel sendirian di hadapan pintu lif tu.

Pelbagai persoalan mulatimbul difikiran ku. "Apalah agaknya yang menggangu pemikiran makcikdi depan ku ini?..." bisik hati kecil ku.

Kelihatan belum ada penghuni lain yang berada derhampiran kawasan tersebut.

"Kenapa ni makcik? Macam ada masalah aje?..." Aku cuba menyapa makcik tersebut dari arah belakangnya.

Dia lalu berpaling memandang tepat ke muka ku dengan wajah yang terdapat ketidak puasan hati. Membuatkan lidah ku tidak jadi untuk melontarkan pertanyaan seterusnya.

Kemudian dia berpaling semula, ke hadapan mengadap tepi dinding sebelah pintu lif yang mana tertera angka berwarna merah yang menandakan kedudukan aras ketika itu sedang menuju ke atas. Semakin ramai penghuni mula berkumpul menunggu ketibaan lif untuk pulang ke kediaman masing-masing.

"Ish, berenti lagi... apa ni setiap tingkat berenti... haa.. tingkat lima ni pun nak berenti jugak..." Kedengaran di telinga ku suara yang terpancar dari mulut makcik tu.

secara tak langsung aku dapat mengagak, yang dia mahu segera pulang ke rumah, lagi pun di tangan kirinya terjinjit satu beg plastik yang terisi dengan sayuran.

"Haa.. tengok tu asyik berenti aje...." bebelannya masih kedengaran.

Lagi pun itulah satu-satunya lif yang tinggal dan beroperasi di blok ku setelah hampir setahun aku mengagahkan diri mendaki mata-mata tangga menuju puncak (rumah ku)
Setelah bertungkus lumus persatuan pendudu memperjuangkan nasib sehingga beberapa kali muncul di Buletin Utama, akhrnya kami dapat juga kembali mnikmati kemudahan yang ada masanya terpaksa jugak kami menurun dan mendaki anak-anak tangga.

Ting!... Pintu lif terbuka menamatkan lamunan ku. Tanpa bertangguh langkah kaki ku atur dan menempatkan diri secara berasak-asak ke dalam lif tersebut. Pintu lif pun tertutup dan mula merangkak naik. Tidak lama pintu lif pun terbuka, lalu makcik tadi pun keluar melangkah meninggalkan kami yang masih berada di dalam lif. satu suara pun tidak kedengaran. sebaik sahaja pintu lif tertutupberderai ketawa keluar dari semua yang berada di dalam lif tu termasuk la aku.

Apa tidaknya, setelah menunggu hampir 15 minit dengan membebelkan lif berhenti hampir di setiap tingkat, semata-mata untuk naik ke tingkat satu. Andai dia naik tangga tak sampai dua minit pun boleh sampai. nak kata uzur tak jugak sihat walafiat jer aku tengok. Tapi sanggupdia membebel dan menunggu selama itu hanya kerana satu aras sahaja.

2 comments:

liley said...

ala makcik tu lutut dia sakit kot bila naik tangga.. liley ada kawan muda lagi yang sakit lutut bile naik tangga ... sian dia ..kalau kena pada kitaa barulah kita tahu ..segala sekecil2 nikmat yg kita anggap mudah... ttp tidak sebenarnya ..

adi al amz said...

Mungkin jugalah liley, tapi jangan la gi bebelkan orang yang naik lif tinggal kat tingkat2 yang lebih tinggi. Lagipun time lif rosak den tengok ok jo dio turun naik tangga hehehehe