Thursday, November 19, 2009

Kepuasan

Tik,tik,tik...

Sisa titisan yang masih berbaki menerjah ke atas sebuah bongkah baku yang sekian lama setia membiarkan dirinya dicurahi hujan yang menerjah dari cucuran atap. Kelihatan kesan melekuk yang kian mendalam, menandakan bukan sehari-dua atau seminggu dua berkhidmat menadah terjunan air hujan yang ada kalanya lebat dan ada ketikanya renyai.

"Emm... dah semakin siadang hujan ni.." bisik hati Karim. Yang sedari tadi gelisah menanti berhentinya hujan.Hampir sejam setengah menanti dengan penuh kegelisahan di hati.

"Ish, sempat lagi ke ni?... Harap-harap sempat la..." Getus Karim sambil berdoa.

Karim meneruskan langkahan selaju yang mampu, dia tak kisah apa pun yang bakal ditempuhinya dia sanggup. Dah hampir sejam setengah dia membuang masa menanti hujan reda.

Kalau dia tak sempat nanti malu la dia dengan Budin. Apa yang dia nak jawab kat Kumin, pastinya dia akan ditertawakan oleh Leman.

Karim tak sanggup, ini akan mencalarkan maruah kelakiannya, dia pasti malu untuk berhadapan dengan mereka jika mereka tau yang dia terlewat.

Rintik-rintik peluh kian banyak memercik dari dahi karim. Seluruh tubuhnya kian basah bermandi peluh. Karim tidak memperdulikan itu semua. Yang penting dia mesti sampai sebelum terlambat. Jika tidak segala-galanya akan terlepas.

Karim tidak mahu terlepas untuk kali kedua, seperti sebelumnya. Dia nekad untuk menebus kembali kesilapan dahulu. Kian laju larian karim, menyusuri lorong-lorong sepi yang masih jelas kesan basahan hujan tadi.

Dari jauh karim dapat melihat Lina, yang sedang bersiap-siap untuk pulang. "Alamak, abis la aku..." Karim cemas. Karim melajukan lariannya agar sempat sampai ke arah Lina.

"Lina, tunggu...!" Laung Karim dari jarak 10 meter. "Lina nak balik la, kenapa baru datang..?" Soal lina. Maaf la Lina, Rim lambat skit tadi kan hujan..." Jawab karim cuba menahan lelah kerana berlari, dan agar dapat melembutkan hati Lina. yang sememangnya bersiap-siap mahu melangkah pulang.

"Haa.. cepat la..." Lina mendengus

"Jangan la marah-marah lina..." Karim cuba menyulam ayat-ayat memujuk untuk melembutkan hati Lina.

"Lina bukak la camner nak masuk macam ni..." pinta Karim

" Bukak sikit dah la penat la nak bukak semua kang nak kena tutup balik" Balas Lina.

"Takpe la sikit pun takpe janji dapat" jawab Karim penuh ceria.

"Haa.. cepat la terbelek-belek..." sergah Lina.

"Belum jumpa lagi la Lina..." Jawap karim sambil matanya melilau ke sekeliling.

"Haa... dapat pun..." Jerit Karim keseronokan. Sambil menghulurkan wang kertas bernot RM5 kepada Lina.

"Tu jer?... Buat penat jer Lina bukak tadi..." omel lina sambil menghulurkan wang baki kepada Karim.

Karim melangkah meninggalkan Kedai Pak Omar bapa si Lina,dengan penuh keseronokkan kerana dia telah berjaya mendapatkan komik Alam Perwira keluaran yang terbaru, dia tersenyum puas kerana berjaya mendahului rakan-rakannya yang lain.

No comments: